Maya Tutoriál: Modelování ozubeného kola

Maya tutorial: Modelling a polygonal gearV tomto tuturiálu vám ukážu, jak vymodelovat polygonové ozubené kolo. Začneme s polygonálním válcem a poté přidáme nějaké vrcholy navíc, abychom dosáhli žádaný tvar kola.

 

 

 Maya Tutoriál: Modelování ozubeného kola

Krok 1

 

Vytvořte válec, jako polygon primitive.

 

Použijte tyto parametry:
Radius 1; Height 2; Subd Axis 40; Subd Height 1; Subd Caps 1;
a také změňte Scale Y na 0.3

 

Krok 2

Přepňete se do vrchního pohledu, stlačte F8, dostanete se do „komponent módu“ a pomocí myši vyberte dva vrcholy, tak že kolem nich nakreslete výběrový obdélník. Musíte použít tento způsob označení, abyste zároveň vybrali i vrcholy na druhé straně válce. Poté stlačte Shift, nakreslete výběr nad dalšími dvěma vrcholy a vyberte je. Takto potřebujete vybrat každý druhý pár vrcholů. Přesně, jako je na našem obrázku, pokaždé vynecháte dva vrcholy. Pokračujte takto kolem celého kola a nezapomeňte přitom držet Shift.

 

  

Krok 3

Když už máte vybrané vrcholy na obou stranách válce, použijte Scale tool – klikněte a posuňte prostředek manipulátoru pro libovolnou změnu velikosti.

 

Krok 4

Teď si můžete vymazat veškerou historii tohoto ozubeného kola. Když máte kolo vybráno, choďte do Edit>Delete by type>History. Je to velice důležité, neboť pokud byste nezmazali historii objektu, později při upevňování hran tohoto kola byste mohli čelit problémům.

 

Krok 5

Teď vyberte objekt ozubeného kola a můžete se pustit do upevňování okrajů.Choďte do menu Edit polygons>Normals>Soften/Harden options box. Stlačte tlačítko All hard a poté Apply. Zavřete option box.

 

Krok 6

Teď naše ozubené kolo vyrovnáme. V předním pohledu vyberte všechny vrcholy na vrchní straně. Pomocí Scale tool umístněte všechny vrcholy do jedné roviny. Musíte přitom použít osu Z monipulátoru (zelená kostička). Podobně postupujte i při spodní straně kola.

 

 

Právě jste vymodelovali ozubené kolo. Pokud chcete pokračovat, můžete toto kolo využít v našem dalším tutoriálu, kde toto kolo rozhýbeme pomocí částic (particles).