Animace pevných těles pomocí částic

 Tento krátký tutoriál vám ukáže, jak využít dynamiky částic pro rozhýbání našich ozubených kol. Pro dosažení rotačního pohybu využijeme podmínku kloubu (hinge constraint).

 

 

 

Maya tutorial: Animace pevných těles pomocí částic

Krok 1

Vytvořte si ozubené kolo pomocí polygonu nebo použijte to, které jste vytvořili v předešlé lekci “Polygonální ozubené kolo“. Otočte kolo o 90 stupňů (Rotate) kolem osy X. Vaše kolo musí mít svislou polohu.

 

Krok 2

Vytvořte duplikát kola a umístěte jej tak, aby kola do sebe vzájemně zapadaly svými zuby, jak je to na našem obrázku. Kola se však nesmějí  dotýkat.

 

Krok 3

Vyberte první kolo a vytvořte pro něj podmínku kloubu (hinge constraint). Najdete to v režimu Dynamics v menu pod položkou Soft/Rigid Bodies>Create Hinge Constraint. Měli byste skončit s kloubem připevněným zvenčí na kole. Přesně ten samý postup aplikujte také na druhé kolo.

Kola se automaticky změní na pevná tělesa, která nám později usnadní manipulaci pomocí částic.

Krok 4

Vytvořte emitor. Vyberte Particles > Create Emitter a emiter umístěte nad první z ozubených kol, do levého horního rohu.

Označte emitor a pomocí Channel Box upravte jeho parametry. Typ emitoru Directional, Direction X je -1, Spread 0.5.

Teď, když zapnete simulaci, emitor by měl vysílat částice směrem ke kolům.

Krok 5

Označte částice a vytvořte gravitační pole. (Fields > Gravity) Ujistěte se, že jste vybrali částice. Touto operací přidáte částice do gravitačního pole. Pokud teď zapnete simulaci, uvidíte, že částice padají na první kolo. Můžete přisunout emitor bíže k ozubenému kolu nebo změnit nastavení rychlosti, aby částice padaly, kam chcete. Nicméně, jistě vidíte, že ozubená kola se zatím netočí. Abychom je roztočily, musíme nastavit kolize s částicemi.

Krok 6

Označte první kolo a v Channel box změňte položku Particle Collision na ‘on’. Učiníte tak vepsáním hodnoty 1 do pole hodnoty Particle Collision a stlačením Enter.

Krok 7

Označte částice, zmáčkněte Shift a označte první kolo. Choďte do meni Paricles a vyberte položku Make Collide.

Pokud nyní zapnete přehrávání simulace, měli byste vidět hezkou animaci pohybu ozubených kol vyvolanou částicemi.

Kliknutím na obrázek stáhnete video.